domingo, 23 de diciembre de 2012

Feliz Nochegüena y Navidá.



Esta noche es Nochegüena y mañana Navidá.

Y, amás e ser cierto, es parte d'una popular copla e Navidá, mu cantá por tós los roales de noestra España.

Po eso, quió aprovechar er tétulo e la copliquia, pa disearos a tós mis amigos Palmaris, blogueros, amigos e facebook, lertores y emás presonas, una mu feliz Nochegüena, rodeaos e toa la familia, y una feliz Navidá, en la que estéis renchíos e Paz, Amor, Recogimiento y cilebreis la allegá e noestro Redentor con munchisma allegría.

 Los dejo unas palabriquias en panocho, rimanientes a costumbres e noestro roal güertano, sucedíos que se repetían en noestra Murcia e antaño.

Un juertísimo envión chillao a tós, sin ercepción denguna.


¡YA LLEGÓ LA NOCHEGÜENA!

 
¡Ya llegó la Navidá! Esa fiesta que tuiquia la gente cilebra.

 
La pasá noche jué mu fria, y ya en las primeriquias horas se veia qu’iba a caer rugío. Asomó la nueva mañana, la mañana e Nochegüena, con toa la güerta blanquecina, poique, efertivamente, la noche anterior había caío una escarcha mu recia, que ejó los bancales blancos, como si juá er polo norte. Ni pa segar arfarfa podias meterte en er güerto. Er marrano, los forregos, la cherra y dista la cabra pidían, con sus balíos y gruñios, un puñaíco e yerba, anque juá seca. Ellos no entendían de rugíos y’escarchas, y si son mu frioleras o no. El güertano sí que sabe e los achaques y las peplas qu’en cuanti que allega el invierno tién que sufrir en la güerta.

Ese era er motigo de que aquella mañana der dia e Nochegüena, en la barraca der tío Pencho, der partío e L’Arbatalía, estuvián tós muncho tristes y’aguantando a duras penas, rejuntaos en la cocina, mentras la tia Maria’l Carmen preparaba la sartén p’hacer unas migas ruleras y asín poer enfrentarse ar frio y sus consicuencias.

 Los zagales, como crios que son, tocaban la zambomba, la pandereta y la castañeta, mentres s’inventaban coplas pa cantar en Nochegüena. Pero er tío Pencho, su paere, mu serio, con er el capazo y la sera en una mano, y la corvilla en la otra, se iba hicia la puerta, pa ver si podía encontrar anque juá ramuja seca, pa echalles a los alimales, y que asin argo comieran.

Esos dias son de muncho frio, caraiterísticos d’estas fechas, ande tós se arrejuntan pa celebrar esa fiesta, tan quería y tan diseá, como es la Nochegüena, y’ande gozan los zagales, corriendo por tós los carriles y sendas e la güerta, cantando sus coplas “d’aguilando” y llamando a toas las puertas, ande vecinos y amigos a tó er que llega l’orsequian, con un mantecaíco, o con un trocico e torta, o con un cordial y una copica e lechanís, o coñá o mistela, y pa los mas frioleros, un rigüerto.

¡Ya está aquí la Navidá! La fiesta qu’en la güerta, lo mesmo qu’en la zudiá, tuiquia la gente cilebra, desfrutando con amor, con paz y con cosas güenas, ande tó er mundo se quié, orvidándose las penas, poique nace er Niño Dios, ¡el Rey de Cielos y Tierra!

No hay comentarios:

Publicar un comentario